Utfordringen til smarte jenter
Vellykkede damer, spesielt i mannsdominerte selskaper, erfarer ofte at de har en spesiell ulempe; de blir vanligvis underestimert, de får gjerne ikke benyttet sine kompetanser og egenskaper fullt ut og ikke sjelden er de underbetalt i forhold til jobben de gjør sammenlignet med menn. Forskning viser at damer må prestere på et ekstraordinært nivå for å bli opplevd som moderat kompetent i forhold til sine mannlige kollegaer.
Mange studier og debatter har forsøkt å finne svaret på hvorfor det er slik – og årsakene er naturligvis sammensatte, men det har ikke vært så stort fokus på det som er en av de tøffeste hindringene – begrensningene vi går med inni oss selv. For ikke bare vurderer damer sine evner strengere, men også fundamentalt annerledes enn hva menn gjør. For å forstå hvorfor må vi gå litt tilbake i tid.
Dersom du er en vellykket dame i arbeidslivet i dag er sannsynligheten stor for at du var en nokså smart skolejente da du var ung. Omfattende forskning, helt tilbake til 1980-tallet, utført av Carol Dweck viser at en betydelig andel av smarte jenter gir lett opp når de skal lære noe nytt som er spesielt ukjent eller komplekst – og dess høyere intelligens jo større sannsynlighet for at de kaster inn håndkle. Smarte gutter derimot ser på vanskelige oppgaver som stimulerende utfordringer og legger heller inn større innsats fremfor å gi opp.
Men hvorfor er det slik? Hva gjør at smarte jenter, som presterer like bra eller bedre enn guttene i alle fag, er mer sårbare og mindre trygge på seg selv når de burde vært de mest selvsikre i klasserommet? Svaret ligger i hvordan gutter og jenter oppfatter utfordringer og hva det betyr for de å stå overfor noe som er vanskelig å lære. Jenter viser seg å være raskere på å tvile på sine evner, miste selvtilliten og bli mindre effektive i sin læring.
Dweck’s forskning viser nemlig at smarte jenter i større grad tror at deres evner er medfødt og noe de ikke kan endre, mens smarte gutter tror i større grad at de kan utvikle sine evner gjennom innsats og trening.
Hvorfor utvikler gutter og jenter en så ulik oppfatning? Sannsynligvis har det sammenheng med hva slags tilbakemelding de får fra foreldre og lærere når de er unge. Jenter, som utvikler selv-kontroll tidligere og er bedre til å gjøre som de blir bedt om, blir gjerne rost for å være flinke og snille – og når de gjør det bra på skolen blir de gjerne rost for å være smarte og gode elever. Denne type ros bærer preg av at egenskaper som å være smart, flink eller god, er kvaliteter man enten har eller ikke har.
Gutter derimot er gjerne mer krevende og bare det å få de til å sitte stille kan være en utfordring for de fleste foreldre eller lærere. Som et resultat får gutter gjerne mer tilbakemelding som vektlegger innsats, eks. «om du bare klarer å konsentrere deg ville du lært dette» eller «om du bare hadde prøvd litt hardere kunne du fått til dette».
Forskjellen ligger altså i om man roser egenskaper fremfor innsats og læringsstrategier og kan føre til at jenter tviler på om de er «gode» eller «smarte» nok når de står overfor vanskelige utfordringer, mens gutter tenker at de må følge ekstra godt med og prøve hardere. Vi fortsetter å bære med oss disse antakelsene, gjerne ubevisst, gjennom livet – og siden smarte jenter med større sannsynlighet ser på sine evner som medfødt og uforanderlige, vil de vokse opp og bli damer som er alt for harde med seg selv. De vil lettere konkludere med at de ikke har det som skal til for å lykkes i et bestemt område – og gi opp alt for fort.
Selv om alle eksterne ulemper som damer gjerne erfarer i sine karrierer ble fjernet, som ulike muligheter, stereotype holdninger og utfordringer med å balansere jobb- og familieliv, vil mange slite med sine feilantakelser om at evner ikke kan endres og utvikles – og kanskje være sin egen verste fiende.
Hvor ofte har du kjent at du har unngått utfordringer og gått for de trygge valgene eller satt deg mål du følte du med stor sannsynlighet vil nå? Hvilke ting har du for lenge siden bestemt deg for at du ikke kan bli god i – ferdigheter har trodd du aldri kan få? Dersom listen din er lang var du kanskje en av disse smarte jentene i ung skolealder – og dine antakelser om dine evner har muligens hatt større betydning for dine valg og ditt liv enn du sannsynligvis er bevisst. Det ville jo ikke vært noe problem dersom dine evner var medfødt og uforanderlige – men det er de ikke!
Uansett type evne – om det er intelligens, kreativitet, selv-kontroll, sjarm eller atletiske evner, viser en rekke forskning at alle typer evner er svært formbare – for når deg gjelder å bli god i hva det enn måtte være betyr erfaring, innsats og utholdenhet veldig mye.
Så dersom du en av de som har latt deg begrense gjennom livet fordi du har trodd at evner ikke kan utvikles, finn frem lista over det utfordringer du har unngått eller muligheter du ikke har grepet. Våg å tro på at du at kan takle og de utfordringene som du møter for å oppnå det du ønsker.
Klikk her for å lese hele artikkelen https://www.psychologytoday.com/blog/the-science-success/201101/the-trouble-bright-girls.