Hvordan lede deg selv og andre til ekstraordinær innsats?
Alle mennesker i organisasjoner må kontinuerlig klare å gjøre mer med mindre. Samtidig opplever mange lavt jobb engasjement og begrensede muligheter til å realisere sitt potensiale. Hvilke visjoner bør vi ha og hvilke grep bør gjøres for å øke individers og organisasjoners kapasitet (Jane Dutton, 2014)?
Being extraordinary does not necessarily mean obtaining a position of honor or glory or even of becoming successful in other people’s eyes. It means being true to self. It means pursuing our full potential (Quinn & Quinn, 2002: 35).
Våre styrker, for eksempel kompetanser, talent, verdier og personlige egenskaper, danne kjernen av det bildet vi har på oss selv når vi er på vårt beste og klarer å bidra med å skape verdier for oss selv og andre. Når vi er i dette modus, opplever vi mening og at vi bruker vårt potensiale, som igjen bidrar positivt og konstruktivt til oss selv og andre. Ofte, når vi føler vi er på vårt beste, opplever vi også at vi er tro mot oss selv og den vi er. Dette leder til at vi presterer på et høyt nivå.
På et individnivå handler dette om vår evne til å reflektere over oss selv og kjenne hva som skal til for at vi skal være på vårt beste, samt å evne å ta nødvendige grep for å være på vårt beste. Dette er noe av kjernen i det å lede seg selv.
For ledere, handler det om å lære å kjenne de vi leder godt nok til å vite hvordan vi kan bidra til at den enkelte kan være på sitt beste, i stedet for å følge den mer tradisjonelle tilnærmingen, hvor man ser etter hvem som er de beste i et team eller klasserom. Når det er sagt, oppfatningen av «best» står i kontrast til evaluerende tiltak på tvers av et team eller en klasse, for eksempel prestasjonsvurderinger som rangerer eller grupperer mennesker innenfor en bestemt distribusjon.
Om du ønsker å vite mer om dette kan du kontakte oss eller les mer i artikkelen Composing the reflected best-self-portrait: Building pathways for becoming extraordinary in work organizations av L. M. Roberts et.al, 2005).