Skole med mening
Styrker motivasjon, mestring og læring
Av alle de dyktige og engasjerte lærere og skoleledere vi har møtt, opplever vi at det er nettopp det de brenner for. På tross av dette, er det mange unge som sliter, spesielt når de kommer i tenårene, hvor prestasjonskrav og utfordringer øker, både faglig og sosialt. I tillegg til større forventninger, blir valgmulighetene stadig flere. Det er fantastisk, men det kan samtidig virke overveldende. Mange synes det er vanskelig å vite hva de vil i fremtiden, samtidig tviler mange på om de har de evner og egenskaper som skal til. Lyst og motivasjon generelt til å gå på skolen er for en del en utfordring. Disse faktorene fører til at mye potensial går tapt. Dette ser vi bl.a. i de store frafallstallene på videregående skole, som igjen har sammenheng med den økende andel unge som ender i NAV systemet.
Vi ønsker å bidra til at unge mennesker kan klare seg så godt som mulig i livet og fremtiden. Vi har derfor utviklet «Skole med mening – verksted for hjernebygging» – et helhetlig program for ungdomsskoler og videregående skoler.
Et helhetlig program for elever, lærere og foresatte:
“Skole med mening – verksted for hjernebygging” er et helhetlig program som setter elevenes læring og utvikling i fokus, men som samtidig skal hjelpe lærere og foresatte å legge til rette for og følge opp. Det får vi til gjennom gode fysiske arenaer med elever og lærere, samt bruk av digital plattform. Vi legger stor vekt på å engasjere elevene og bruker derfor en kombinasjon av ulike læringsmetoder med stort fokus på praktisk læring, aktiviteter og bruk av teknologi. Plattformen gjør at elever, lærere og foreldre kan følge opp læring og utvikling over tid. I tillegg til plattformen kan vi bistå lærere og skoleledere i planlegging og gjennomføring.
Programmet kan kjøres komprimert over noen dager eller spres mer ut i tid, avhengig av hva som passer for skolen/klassen. Det kan kjøres som et eget opplegg eller mer integrert med andre fag.
Utbytte for elever:
- Bli bedre kjent med sine styrker, egenskaper og drømmer for fremtiden
- Få lære om vår fantastiske hjerne
- Få kunnskap og verktøy for å kunne utvikle evner og talenter
- Få verktøy som bidrar til læring og mestring av motgang og utfordringer
- Få støtte og konkret hjelp til viktige fremtidsvalg
- Få bidra til et bedre læringsmiljø i klassen/på skolen
Utbytte for lærere/skoleledere:
- Få et solid program for oppfølging og utvikling av elever, gjerne som del av “Utdanningsvalg” på ungdomsskolen eller yrkesveiledning på videregående skole.
- Få kunnskap og verktøy til å bruke i skolehverdagen for å øke motivasjon, læring og prestasjoner blant elevene
- Få nyttig kunnskap og verktøy for utvikling av deg selv i rollen som lærer/skoleleder
- En fleksibel løsning gjennom den digitale plattformen, som enten kan tas i bruk på egenhånd eller i samarbeid med oss
Utbytte for foresatte:
- Få innblikk i temaene vi og elevene jobber med
- Få kunnskap og verktøy som kan være nyttige også i rollen som forestatte
Faglig fundament:
Programmet har sterk forankring i omfattende internasjonal forskning innen “growth mindset” (eks. Carol Dweck), hjernens formbarhet (eks. Michael Merzenich) og skolemotivasjon (eks. John Hattie). I tillegg legger vi eget forskningsarbeid i Norge til grunn for programmet, i tillegg til omfattende erfaring fra å utvikle mennesker på ulike arenaer i livet.
Viktigste fokusområder:
Potensial:
Vi er opptatt av å gi kunnskap og bevissthet om hvor mye potensial den enkelte av oss har. Vi lever i et samfunn hvor det er utbredt kultur for å anse medfødte evner, egenskaper og intelligens som noe vi i liten grad kan påvirke. “Enten så har jeg det eller så har jeg det ikke.” Dette kan føre til at vi ikke tør å prøve på noe vi tror vi mangler evner for eller til at vi gir opp for tidlig. Dette fratar oss viktig læring og utvikling, samt mulighet for å styrke robusthet og evne til å takle motgang og utfordringer.
“When students believe they can get smarter, they understand that effort makes them stronger. Therefore they put in extra time and effort, and that leads to higher achievement.” (Dr. Carol Dweck, Stanford University).
Vår formbare hjerne:
Kunnskap om hvordan vi kan utvikle evner gjennom forståelse av vår hjerne og hvordan denne fungerer, har stor betydning for hvordan vi lærer og utvikler oss. Det har også betydning for hvordan vi takler motgang og utfordringer. Dette har igjen betydning for mestring og prestasjoner, på skolen og livet ellers.
“Skole med mening – verksted for hjernebygging” har derfor stort fokus på å gi kunnskap om hvordan vi kan utvikle evner gjennom forståelse av vår formbare hjerne og hvordan denne kan utvikles. Vi jobber også med utvikling av tankemønstre for å bidra til at mennesker bedre kan stå i krevende utfordringer, takle feil og motgang, samt bli mer effektiv i læring og utvikling.
Motivasjon og mening:
Programmet har også stort fokus på å hjelpe elevene å bli kjent med sine styrker, interesser og behov, samt tanker og drømmer for fremtiden. Dette skal bidra til at de ser på skolen som et sted de kan utvikle sitt potensial fremfor et sted de er fordi de må. I tillegg har vi stort fokus på å utvikle et god læringsmiljø, hvor det oppleves trygt å prøve og feile – som er avgjørende for læring.
Les hva ungdommer som har deltatt sier
Ta kontakt for mer informasjon: sissel@humanpotential.no / 922 90902.