Er du og dine kolleger effektive problemløsere?

Som medarbeider, leder, student eller lærer har du sikkert opplevd betydningen av å kunne takle utfordringer, endringer og problemer på en god måte. Vår kapasitet til å håndtere utfordringer er viktig for vår utvikling som individer, men også for organisasjonene vi er en del av og vårt samfunnet generelt. Denne kapasiteten blir sannsynligvis bare viktigere og viktigere i et samfunn som endrer seg raskt.

Photo Of Sad Business Team Attending The Seminar

Vi er vant til å håndtere store og små utfordringer og hvor godt vi klarer det henger naturlig nok sammen med ulike faktorer, som for eksempel kunnskap og erfaring relevant for situasjonen vi kommer opp i. Det vi kanskje ikke er så bevisst på er betydningen av kreativitet for å finne mulige løsninger og måter å håndtere utfordringer – også de små trivielle/hverdagslige. Det er kanskje derfor kreativitet får langt mindre fokus og settes for lite på agendaen, både i skole og virksomheter.

Ordet kreativitet oppfattes ofte som noe litt mystisk, noe vanskelig og noe som er forbeholdt noen få med slike medfødte spesielle evner. Men alle er født naturlig kreative – det er bare at vi ikke tar denne evnen godt nok i bruk. Vi har altså et stort kreativt potensial som de fleste ikke er klar over eller får hjelp til å ta ut.

Det beste vi kan gjøre er å starte med oss selv, i stedet for å vente på at organisasjonen vår skal gjøre noe med det kreative miljøet – for det tar tid – og du bør ikke vente på det! Her er derfor noen tips som kan komme til nytte:

  • Reflekter over din egen kreativitet; hvor kreativ opplever du at er og på hvilken måte du er kreativ?
  • Reflekter over på hvilke måter du gjerne ønsker å bli mer kreativ og sett opp noen ideer til hvordan du kan utvikle kreativiteten på denne måten.
  • Ta deg en pause eller to i løpet av dagen hvor du kan sitte i fred, lukke øynene (gjerne i ca 20 minutter) og la tankene flyte rundt en problemstilling du sliter med eller en idé du ønsker å utvikle. Det er utrolig hvor mye hjernen henter frem om du gir den litt fred fra eksterne input. Jo oftere du gjør dette, jo raskere kommer ideene når du setter deg ned i ro med øynene igjen. Det kan føles lite “effektivt” når vi har det travelt, men kan være svært nyttig – og faktisk hjelpe deg å bli mer effektiv i håndtering av utfordringer.
  • Ha gjerne med deg en notatbok eller bruk digitale hjelpemidler, eks. OneNote eller Evernote, som gjør at når en idé dukker opp (typisk når du ikke har tid til å ta tak i den) så kan du raskt skrive ned noen få stikkord. Da vil ideen komme lett tilbake når du senere har tid og kan se på notatene dine.
  • Spør andre om å “kaste ball” og sparre med deg, eller bare noen du kan få snakke med som lytter. En tidligere kollega av meg fortalte at når hun slet med en utfordring gikk hun til en kollega, spurte om noen minutter, fortalte hva problemet var, og mens hun snakket begynte mulige løsninger å dukke opp i hennes eget hode. Innen hun var ferdig følte hun å ha fått “svar” på hva hun burde gjøre, uten at kollegaen hadde gjort noe annet enn å lytte og vise interesse.
  • Vær åpen, nysgjerrig og tør å stille spørsmål. Det setter hjernen i en mottakelig modus og samtidig får vi andres tanker og innspill (som stort sett ikke er helt like våre egne). Når du får svar, fortsett å være åpen og nysgjerrig fremfor å vurdere – eller enda verre – argumentere i mot. Si “ja, og….” i stedet for “ja, men…”
  • Google “train creativity”, se hva du finner og del tips med andre – så blir både du og vi andre mer kreative.

 

Om du er leder eller lærer, tenk gjennom om du legger til rette for kreativitet for menneskene rundt deg. I en slik rolle har du stor innflytelse på den enkeltes kreativitet og problemløsningsevne. Forskning viser at miljøet vi er i er blant de viktigste faktorene som påvirker i hvilken grad vi klarer å bruke vårt kreative og innovative potensial. Her er noen av de viktigste:

  • oppmuntring og støtte fra leder og kollegaer,
  • tillit og åpenhet,
  • utfordrende oppgaver,
  • medvirkning og involvering,
  • frihet og autonomi,
  • mulighet for å prøve, feile og lære nye ting.

 

Disse faktorer har mye til felles de som er viktig i et miljø generelt og som bidrar til motivasjon og gode prestasjoner. Det er dermed ingen grunn til å la være, for kreativitet og gode problemløsningsevner kommer godt med både for individer, organisasjoner (les; resultater) og samfunnet forøvrig.

Ønsker du hjelp til å bli mer kreativ, eller på andre måter utvikle deg, ta kontakt, www.humanpotential.no

Ønsker du å lese mer om kreativitet finner du noen kilder her:

Anderson, N., Potočnik, K., & Zhou, J. (2014). Innovation and Creativity in Organizations A State-of-the-Science Review, Prospective Commentary, and Guiding Framework. Journal of Management, 40(5), 1297-1333.

Florida, Richard, and Jim Goodnight. “Managing for creativity.” Harvard business review 83.7 (2005): 124.

West, M., & Sacramento, C. (2012). Creativity and innovation: The role of team and organizational climate.