Er du bevisst på om dine ansatte opplever at du viser dem respekt? Det kan lønne seg.

Er du bevisst på om dine ansatte opplever at du viser dem respekt? Det kan lønne seg.

Dersom du ønsker å se engasjerte og lojale medarbeidere vil du kanskje finne det nyttig å vite at én faktor ser ut til å triumfere; RESPEKT. Det viser i hvert fall en global studie med nærmere 20.000 ansatte utført av Harward Business Review og Tony Schwartz. I denne undersøkelsen fant de faktisk at ingen annen lederadferd hadde større effekt på ansattes tilfredshet med jobben, på deres fokus og prioriteringer, opplevelse av mening med jobben, helse og følelsen av å være betydningsfulle. Ansatte som følte seg respektert av sin leder hadde også høyere sannsynlighet for å bli i virksomheten lenger enn de som følte seg mindre respektert.

Respect

Faktisk, det å bli behandlet med respekt var mer viktig for de ansatte enn anerkjennelse og verdsettelse, feedback, en inspirerende visjon – og til og med viktigere enn muligheten for læring og utvikling. Respekt hadde altså en tydelig effekt på medarbeidernes engasjement på jobben og jo høyere respektert de følte seg, dess høyere engasjement.

Når en så fundamental og faktisk enkel faktor som respekt er så viktig og effektiv, er det både trist og bemerkelsesverdig at over halvparten av de ansatte i studien oppga at de ikke opplever å bli respektert regelmessig av sin leder. For å forstå dette ble det gjennomført en tilleggsundersøkelse hvor 125 ledere ble spurt hvorfor de opptrer usivilisert. Over 60% hevdet de ikke har tid til å være hyggelig, noe som oppfattes som en svak unnskyldning siden det ikke tar ekstra tid å være hyggelig, men mer handler om verbal og ikke-verbale kommunikasjon. 25% hevdet å ikke ha en rollemodell for å oppføre seg respektfylt så de gjør bare som andre ledere gjør.

Årsaker for manglende sivilisert oppførsel har vist seg fra andre studier å ofte ha sammenheng med manglende selvbevissthet – ledere er ikke klar over at de oppfattes slik. Bare en liten prosentandel (ca. 4%) hevder at de oppfører seg usivilisert fordi de synes det er gøy og fordi de slipper unna med det – altså masochister. De fleste har altså en god intensjon men klarer ikke å se hvilken effekt de har på andre.

Hva kan så du som leder og din organisasjon gjøre for å sørge for at dere oppnår fordelene ved å opptre med respekt?
• Vær oppmerksom på at hva som oppfattes som respekt er ulikt fra individ til individ, og ikke minst er betinget av kultur, generasjon og kjønn. Du må derfor forstå andres forventninger først
• Sørg for å bygge en kultur tuftet på respekt
• Ansett mennesker som kan overbevise om at de oppfører seg sivilisert overfor andre
• Utvikle gode rollemodeller
• Vis at dette er viktig gjennom å måle, utvikle og anerkjenn slik adferd
• Bli bevisst på egen adferd og sett fokus på hva du trenger å utvikle
• Tør å gi tilbakemelding til andre når du ser adferd som er uheldig, så de også blir klar over hvordan de oppleves og kan få mulighet til å forbedre seg

Ta ditt ansvar som leder – fordi respekt lønner seg!

Klikk her for å lese hele artikkelen https://hbr.org/2014/11/half-of-employees-dont-feel-respected-by-their-bosses